PROGRAM KONFERENCJI SMART BUILDINGS & SMART CITIES 12.10.2016
Centrum Nauki Kopernik, Warszawa, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 20
Prowadzenie konferencji: Elżbieta Wrzecionkowska, Green Warsaw Conferences
9:00 – 9:20
Rejestracja uczestników
9:20 – 9:30
Powitanie gości
Elżbieta Wrzecionkowska, Dyrektor Cyklu Konferencji
BLOK I: ZRÓWNOWAŻONE MIASTO
9:30 – 10:30
Prezentacja: Najlepiej wykreowana przestrzeń publiczna w Polsce. Plac Europejski doceniony przez Towarzystwo Urbanistów Polskich.
Ghelamco Poland
Prezentacja: Business Gardens (Warszawa, Poznań, Wrocław). Pracuj i wypoczywaj.
Marek Ulanecki, Leasing Manager, Vastint Poland
Prezentacja: Otwarte i funkcjonalne przestrzenie w środku miasta tworzone zgodnie z ideą placemakingu.
Sylwia Chorąży, Sustainability and Innovation Director, Skanska Commercial Development Europe
Prezentacja: Zielone budownictwo jako element zrównoważonego miasta. Zmiany w systemach certyfikacji BREEAM i LEED. BREEAM 2016 i LEED 2016.
Magdalena Stretton, asesor BREEAM International & Agnes Vorbrodt, asesor LEED (tbc)
10:30 – 11:00
Panel dyskusyjny: Innowacyjne projektowanie miast. Na czym powinna polegać współpraca deweloperów, architektów, samorządów i konserwatora zabytków?
Moderator: Mariusz Ścisło, Prezes SARP Stowarzyszenia Architektów Polskich
Paneliści: Magdalena Stretton, asesor BREEAM International, Millow / Marek Ulanecki, Leasing Manager, Vastint Poland / Barbara Jezierska, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków / Marcin Wróblewski, Główny Specjalista, UM st. Warszawy / Sylwia Chorąży, Sustainability and Innovation Director, Skanska Commercial Development Europe / Jarosław Zagórski, Commercial & Business Development Director, Ghelamco Poland
11:00 – 11:30
Przerwa na kawę
BLOK II: ZRÓWNOWAŻONE BIURO
11:30 – 12:30
Prezentacja: Dlaczego warto pomyśleć o Workplace Change Management
Prelegent: Karolina Manikowska, Workplace Research & Consulting Director, Grupa Nowy Styl
Prezentacja: Office of the future. Najnowsze trendy w aranżacji biur w Europie.
Prelegent: Robert Mokosch-Wabnitz Dipl. Ing. (Arch), Workplace Strategist, Ideation North Eastern/South Eastern Europe, Haworth
Prezentacja: Oświetlenie jednym z najważniejszych elementów zrównoważonego biura.
Prelegent: Agnieszka Operhalska, Sales Manager, Real Estate Indoor North, Professional Lighting Solutions, Philips Lighting Poland
Prezentacja: WELL. Nowy system certyfikacji promujący zdrowie i dobre samopoczucie pracowników.
Prelegent: Bartosz Marcol, Konsultant ds. Efektywności Energetycznej, WSP Polska.
12:30 – 13:00
Panel dyskusyjny: Co to znaczy zrównoważone biuro?
Moderator: Magdalena Stretton, asesor BREEAM International
Paneliści: Karolina Manikowska, Grupa Nowy Styl / Robert Mokosch-Wabnitz, Haworth / Agnieszka Operhalska, Philips Lighting Poland / Ewa Kowalska-Ocneanu, Szef Działu Zrównoważonego Rozwoju, WSP Polska
13:00 – 13:30
Przerwa na kawę
BLOK III: FINANSOWANIE ZIELONEGO BUDOWNICTWA
13:30 – 14:30
Prezentacja: Sposoby finansowania zielonych inwestycji w Polsce.
Prelegent: Iwona Załuska, Prezes, Upper Finance Consulting
Prezentacja: Finansowanie w ramach projektów UE. RESITE – rewitalizacja stref poprzemysłowych w miastach.
Prelegent: Agnieszka Zdanowicz, Project Manager, ARMSA S.A.
14:30 – 15:00
Przerwa na lunch
Prezentacja najnowszych rozwiązań dotyczących organizacji pracy. Wystawa we foyer.
BLOK IV: WARSZTATY – JAK ZAPROJEKTOWAĆ ZRÓWNOWAŻONE BIURO?
15:00 – 17:00
Warsztaty
Certyfikowane warsztaty dla architektów, najemców i zarządców:
Jak zaprojektować zrównoważone biuro (maksymalna liczba miejsc: 30)
Wykładowcy:
Tomasz Sasin, Sustainability Manager, Hines Polska – Co najemca powinien wiedzieć?
Magdalena Stretton, asesor BREEAM International, Millow – Jak certyfikować biuro?
Radosław Buczkowski, Philips Lighting Poland – Oświetlenie – funkcjonalny element przestrzeni biurowej czy integralna część inteligentnego budynku?
Agnieszka Kalinowska-Sołtys, Dyrektor, APA Wojciechowski – Jak powinno wyglądać zrównoważone biuro?
Zakończenie konferencji
Elżbieta Wrzecionkowska, Green Warsaw Conferences
PRELEGENCI
JAROSŁAW ZAGÓRSKI
Dyrektor Handlowy i Rozwoju Ghelamco Poland .Z Ghelamco związany jest od 2007 roku. Odpowiada za strategię i rozwój sektora nieruchomości komercyjnych firmy oraz nadzór nad całościową realizacją projektów. Specjalizuje się w komercjalizacji, rozwoju projektów oraz marketingu nieruchomości biurowych. Posiada ponad 16-letnie doświadczenie na polskim rynku nieruchomości biurowych. Przed rozpoczęciem pracy w Ghelamco pracował w PricewaterhouseCoopers Nieruchomości, Cushman&Wakefield, Healey&Baker Polska gdzie w 2002 roku został partnerem, oraz w CB Richard Ellis pełniąc obowiązki szefa działu powierzchni biurowych. W swojej karierze przygotowywał m.in. strategie wynajmu nieruchomości komercyjnych Ghelamco tj.: Warsaw Spire, Senator, Marynarska 12, Mokotów Nova, Łopuszańska Business Park, Trinity Park III, Crown Square, Marynarska Business Park, Katowice Business Point oraz innych, prestiżowych nieruchomości: warszawskiego biurowca Rondo 1, budynku Klif, Kopernik Office Building oraz warszawskiego Metropolitan na Placu Piłsudskiego.
MARIUSZ ŚCISŁO
Prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP od XII 2012 r www.sarp.org.pl. Współwłaściciel i Prezes FS&P ARCUS Sp. z o.o. Biura Architektonicznego w Warszawie założonego w 1988 r. www.fsparcus.com.pl. Absolwent Wydziału Architektury PW, 35 lat pracy zawodowej w projektowaniu i realizacji obiektów użyteczności publicznej, sportowo-rekreacyjnej, biurowej, obiektów i osiedli mieszkaniowych, autor opracowań studialno-urbanistycznych. Działalność zawodowa w firmie FS&P ARCUS, architekt i Główny Projektant zrealizowanych inwestycji m.in.: Budynków biurowych w Warszawie: „Concept Tower”, „Karolkowa Business Park”, Wytwórni Papierów Wartościowych, Ratusza Dzielnicy Targówek, Rozbudowy Urzędu Patentowego RP, obiektów sportowych: Zespół krytych pływalni w Brzegu i w Płońsku, centrów handlowych: Galerii Promenada III etap i Galerii Żoliborz w Warszawie, Centrum Handlowo-Rozrywkowego w Nowosybirsku – Rosja, budynków i osiedli mieszkaniowych w Warszawie m.in.: na Gocławiu, Targówku, Woli, Ochocie, Ursynowie, Ursusie.
AGNIESZKA OPERHALSKA
Dyrektor sprzedaży (rynek komercyjny) w Philips Lighting, kieruje działem, którego specjalnością są rozwiązania oświetleniowe skierowane do biur oraz galerii handlowych. Posiada 12 -letnie doświadczenie na rynku nieruchomości, w tym 7 letnie doświadczenie w projektowaniu i zarządzaniu istniejącymi galeriami handlowymi zdobyte w firmie ECE Projektmanagement Polska. Z wykształcenia i wcześniejszego długoletniego doświadczenia zawodowego jest architektem.
IWONA ZAŁUSKA
Prezes spółki Upper Finance Consulting, ekspert w dziedzinie pozyskiwania finansów na realizacje inwestycji. Współzałożycielka spółki Upper Finance Med Consulting, wiodącego brokera finansowego, specjalizującego się w zakresie pozyskiwania finansowania dla inwestycji w sektorze medycznym. Doświadczenie zawodowe zdobywała w latach 1995-2007 w trakcie pracy na stanowiskach: dyrektora sprzedaży w BPH Bank Hipoteczny S.A., dyrektora sprzedaży sieci bezpośredniej w Citibanku Handlowym oraz kierownika sprzedaży w Banku ING Nationale Nederlanden. Od 2007 r. jako prezes Upper Finance Consulting, dynamicznie udziela się na rynku finansowym, współpracując z podmiotami inwestującymi na rynku usług medycznych, deweloperami mieszkaniowymi, komercyjnymi i logistycznymi. Jest zaangażowana w działania mediów branżowych w zakresie edukowania i dostarczania bieżących informacji na temat transakcji finansowych na rynku nieruchomości oraz rynku medycznym.
EWA KOWALSKA-OCNEANU
Ewa jest Szefem Działu Zrównoważonego Rozwoju WSP Polska z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w działaniach związanych ze zrównoważonym rozwojem i środowiskiem, głównie w sektorze budownictwa, sieci handlowych i nieruchomości. Ewa pracowała dla wielu firm międzynarodowych, doradzając w zakresie zielonego budownictwa, zrównoważonego rozwoju, zarządzania odpadami, efektywności energetycznej i CSR. Ewa jest asesorem BREEAM International oraz audytorem BREEAM In-Use. Pomaga Klientom w osiąganiu zielonych certyfikatów w Polsce i w regionie Europy Środkowej. Ewa ma doświadczenie w zarządzaniu projektami i jest zaangażowana bezpośrednio w ponad trzydzieści projektów obejmujących obiekty biurowe, przemysłowe i handlowe.
ROBERT MOKOSCH-WABNITZ
Dipl. Ing. (Arch), Workplace Strategist, Ideation North Eastern/South Eastern Europe, Haworth
RADOSŁAW BUCZKOWSKI
Kierownik zespołu projektowego na Europę centralno-wschodnią w Philips Lighting. Posiada 15 -letnią praktykę na rynku oświetlania profesjonalnego. Doświadczenie zdobywał realizując projekty w zakresie oświetlenia obiektów biurowych, centrów handlowych, iluminacji oraz oświetlenia architektonicznego. Posiada wiedzę praktyczną w zakresie zrównoważonego budownictwa i systemów certyfikacji (LEED BREAM).
MARCIN WRÓBLEWSKI
Marcin Wróblewski jest Głównym Specjalistą w Biurze Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy i członkiem Sekretariatu miejskiego Zespołu ds. Ochrony Klimatu. Cieszy się bogatym doświadczeniem w zakresie współpracy międzynarodowej (C40 Cities Climate Leadership Group, EUROCITIES, ICLEI, Energy Cities) oraz krajowej na rzecz efektywności energetycznej, energii odnawialnej i walki ze zmianami klimatu. Obejmuje ono m.in. pierwsze projekty mobilności elektrycznej w Warszawie, tworzenie i wdrażanie „Planu działań na rzecz zrównoważonego zużycia energii dla Warszawy w perspektywie do 2020 roku”, projekt OPEN HOUSE nt. oceny budynków pod względem zrównoważenia, projekt CASCADE nt. lokalnego zarządzania energią, projekt Cities on Power nt. odnawialnych źródeł energii, czy C40 Carbon Disclosure Project. W 2016 r.: osoba kontaktowa dla Warszawy w zakresie Porozumienia Burmistrzów, kierownik projektu URBAN LEARNING (program Horizon 2020) nt. zintegrowanego planowania energetycznego, kierownik projektu Sharing Cities – SHAR-LLM (program Horizon 2020) nt. inteligentnych miast i społeczności, członek i koordynator Zespołu Sterującego Klastra „E-Mobil” na rzecz transportu przyjaznego dla środowiska, członek rady doradczej miast w EERA Joint Programme on Smart Cities, szerpa w ramach European Innovation Partnership on Smart Cities and Communities, członek polskich krajowych grup doradczych w programie Horizon 2020 w zakresie SC3–Energia, SC4-Transport oraz SC5-Klimat i środowisko. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (specjalizacja w prawie UE), jak również Szkołę Prawa Angielskiego i Europejskiego oraz Szkołę Prawa Amerykańskiego, a także studia podyplomowe z energetyki (na Wydziale Inżynierii Produkcji SGGW) oraz ochrony środowiska (na Wydziale Biologii UW), a ponadto inne kursy z zakresu funduszy UE, administracji i zarządzania projektami.
MAREK ULANECKI
Do działu handlowego Vastint dołączył we wrześniu 2013 r. Odpowiedzialny za proces wynajmu w Business Garden Wrocław, wspiera także proces wynajmu w Business Garden Poznań. Poprzednio pracował jako doradca ds. nieruchomości w Emmerson S.A. i Vertigo Property Group doradzając wielu klientom w tym Vattenfall i Grupie Azoty S.A.
BARBARA JEZIERSKA
Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków. Architekt, konserwator zabytków i społecznik. 20 lat pracy w administracji samorządowej i rządowej. Pełnomocnik ds. rewitalizacji w dzielnicy Śródmieście Warszawa w latach 2004-2007. Członek PKN ICOMOS – udział w Komisjach ds. Architektury XX w. oraz Ogrodów Historycznych i Krajobrazu Kulturowego, członek SARP OW i ekspert do spraw dziedzictwa kulturowego przy Zarządzie Głównym. Członek Zarządu Stowarzyszenia „Ład na Mazowszu” oraz członek Komisji Architektoniczno – Urbanistycznej w Kazimierzu. Organizator i uczestnik licznych kongresów i konferencji naukowych, w tym konferencji w Muzeum Etnograficznym „Między ortodoksją a kreacją” oraz w Krajowym Kongresie Miast Ogrodów w Podkowie Leśnej. Autorka postulatów legislacyjnych do nowej ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z ramienia SARP ZG oraz w ramach Koła Krytyki Architektury przy SARP OW, współautorka Społecznego Programu Mieszkaniowego.
TOMASZ SASIN
Sustainability Manager, Hines Polska Sp. z o.o. Tomasz Sasin jest inżynierem środowiska z doświadczeniem w sektorach badań i rozwoju oraz efektywności energetycznej. Brał udział w prowadzeniu międzynarodowych projektów skupiających się na energii odnawialnej i zrównoważonym rozwoju. W Hines jest odpowiedzialny za koordynowanie działań z zakresu zrównoważonego budownictwa dla projektów nowych jak i istniejących obiektów.
AGNIESZKA KALINOWSKA-SOŁTYS
Architekt, dyrektor w APA Wojciechowski Architekci. BREEAM asesor i LEED GA. Od 2014 – współzałożyciel i członek OSWBZ (Ogólnokrajowego Towarzystwa Wspierania Budownictwa Zrównoważonego). 2016 – 2019 – członek Zarządu Głównego SARP (Stowarzyszenia Architektów Polskich). Wykształcenie: Studia Podyplomowe Zarządzanie Nieruchomościami Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie (Dyplom 2013); Studia Podyplomowe Zarządzanie Projektami Szkoła Główna Handlowa w Warszawie (Dyplom 2007); Magister Inżynier Architekt, Politechnika Warszawska Wydział Architektury i Urbanistyki (Dyplom 2004). Języki: angielski, rosyjski. Doświadczenie zawodowe: APA Wojciechowski Architekci od 03.2010, Arcadis Project Consulting 09.2007- 03.2010, Hochtief Polska oddz. Budokor 02.2003-08.2007, Retail Development Service 03.1998 – 06.2001. Zainteresowania: nurkowanie, żeglarstwo, narty.
MAGDALENA STRETTON
Dyrektor Zarządzający firmy Millow Consulting, specjalizującej się w doradztwie w zakresie zrównoważonego rozwoju i środowiska. W swojej karierze pełniła funkcje dyrektorskie w takich firmach jak Gleeds Polska, Arcadis i WSP. Magdalena ukończyła studia na kierunku nauk przyrodniczych na Uniwersytecie Londyńskim (University College London) oraz studia podyplomowe MBA w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej i London Business School. W 2009 r. otrzymała licencję Asesora BREEAM International, posiada również tytuł BREEAM Accredited Professional. Magdalena opublikowała szereg artykułów na temat zrównoważonych miast i budownictwa, była także prelegentem w licznych konferencjach poświęconych tej tematyce. Jej pasja i poświęcenie tematyce zrównoważonego rozwoju przejawia się także aktywnym udziałem w takich organizacjach i inicjatywach jak: Sustainability Professionals, Energy Efficient Buildings (EEB Lab) oraz WIREP (Women in Real Estate Poland). W 2013 roku za swoje osiągnięcia została wyróżniona przez President’s Club otrzymując prestiżowy tytuł Liderki w Sektorze Zrównoważonego Budownictwa.
SYLWIA CHORĄŻY
Sylwia Chorąży jest dyrektorem ds. marketingu, zrównoważonego rozwoju i innowacji w Skanska Commercial Development Europe oraz członkiem zarządu spółki. W ciągu ostatnich dziesięciu lat doświadczenia na rynku nieruchomości komercyjnych kreowała i prowadziła liczne kampanie marketingowe, w tym pierwsze w Europie Środkowo-Wschodniej kampanie projektów biurowych zrealizowanych według zasad zrównoważonego rozwoju. Zanim w 2009 roku dołączyła do zespołu Skanska była odpowiedzialna za promocję inwestycji mieszkaniowych holenderskich deweloperów obecnych na polskim rynku, a także Niderlandzko-Polskiej Izby Gospodarczej. Obecnie zarządza marketingiem, zrównoważonym rozwojem i innowacjami Skanska na terenie Polski, Czech, Rumunii i Węgier. Jej głównym celem jest kształtowanie w tych czterech krajach wiodącej pozycji spółki jako dewelopera innowacyjnych i ponadczasowych biur. Sylwia jest absolwentką Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, Szkoły Głównej Handlowej oraz stypendystką Uniwersytetu Groningen w Holandii.
ELŻBIETA WRZECIONKOWSKA
Dziennikarka i publicystka od lat związana z „The Warsaw Voice”. Autorka raportów dla Harvard Business Review i wielu publikacji dotyczących ergonomii, ekologii i organizacji pracy. Redaktor naczelna „Sfery Pracy”, „Office Voice” i „Office World”. Zajmuje się propagowaniem wiedzy dotyczącej najnowszych ekologicznych rozwiązań dotyczących organizacji biura przyjaznych dla ludzi i środowiska na łamach pracy branżowej i biznesowej.
KAROLINA MANIKOWSKA
Od 5 lat pracuje w Grupie Nowy Styl, u 3-go największego producenta wyposażenia biurowego w Europie. Początkowo odpowiedzialna za budowę strategii szkoleniowej w działach handlowych, wspieranie procesu handlowego i kadry menedżerskiej oraz inicjowanie i wdrażanie zmian w Organizacji. W 2015 roku powierzono jej misję zbudowania nowego obszaru w firmie dotyczącego Workplace Consulting. Kieruje zespołem odpowiedzialnym za: prowadzenie badań miejsc pracy, doradztwo dla klientów w zakresie trendów w przestrzeni biurowej, zarządzanie procesem zmiany w trakcie przeprowadzki. Zarządza także zespołem projektantów, którzy wspierają klientów w tworzeniu atrakcyjnych przestrzeni biurowych. Jej zespół ma charakter interdyscyplinarny i składa się z psychologów, socjologów, kulturoznawców, projektantów, architektów, trenerów i coachów oraz nastawiony jest na wspieranie klientów wiedzą specjalistyczną z wielu obszarów. Ponadto Karolina jest certyfikowanym trenerem biznesu, konsultantem zarządzania i od ponad 8 lat zajmuje się prowadzeniem szkoleń z zakresu zarządzania oraz doradztwem dla wielu firm. Prowadziła wiele projektów konsultingowych związanych z reorganizacją i zarządzaniem zmianą m.in. projekt outplacement realizowany w czasach kryzysu gospodarczego w Polsce. Pełniła funkcję Eksperta w Radzie Programowej studiów „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” Wyższej Szkoły Europejskiej. Wykładowca na Uniwersytecie Jagiellońskim, Polskiej Akademii Nauk, Akademii Leona Koźmińskiego.