Miasta nie rezygnują z  ambitnych planów

 22 maja 2025  roku odbyła się  kolejna konferencja w cyklu Green Warsaw Conferences   „Neutralność Klimatyczna 25″

Mimo trudnej sytuacji na świecie  polskie miasta  nie rezygnują z planów ograniczenia emisji gazów cieplarnianych  oraz zwiększania udziału OZE w bilansie energetycznym. Chcą być neutralne klimatycznie .Pomóc w tym mają im nie tylko pieniądze z funduszy krajowych i unijnych  ale partnerzy ,firmy ,które widzą we współpracy z samorządami swoją szansę .

Osiągnięcie neutralności to wyzwanie ,które wymaga współpracy wielu partnerów i takie w tej chwili są nowe projekty .Nie da się osiągnąć neutralności działając samotnie. Wprowadzeniem do dyskusji o perspektywach neutralności podczas konferencji była prezentacja analityczki Pani Magdaleny Stretton ,która pokazała jak wygląda sytuacja na świecie i w Polsce .W którym miejscu jesteśmy. Nie ulega wątpliwości ,że sytuacja w naszych miastach jest gorsza niż w wielu europejskich metropoliach ,które nie muszą mierzyć się z tematem dekarbonizacji  .Mimo ,że sytuacja jest trudna Polska bardzo dużo zrobiła w ciągu ostatnich kilku lat. Udział OZE w bilansie energetycznym miast znacznie się poprawił Przestaliśmy dyskutować i zaczęliśmy działać. Dużym wsparciem są na pewno programy krajowe i unijne . Pan Witold Redke z-ca dyrektora Departamentu Czyste Powietrze NFOŚiGW pokazał podczas konferencji cały wachlarz możliwości w ramach nowego programu  „Czyste Powietrze „Budżet programu został zasilony 10 mld zł bezzwrotnych dotacji ze środków Funduszu Modernizacyjnego. Co nowego w programie? Dużo ale warto zwrócić szczególną uwagę na ogólnopolski system operatorów .Operatorzy programu bezpłatnie pomogą osobom o najniższych dochodach w realizacji przedsięwzięcia i jego rozliczenia. Operatorami w pierwszej kolejności będą gminy i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) .To nowe zadanie dla samorządów ale też szansa na przyspieszenie realizacji projektów i wykorzystanie funduszy .Jednym ze słów ,które chyba poza transformacją energetyczną wielokrotnie było odmieniane na sali była edukacja .

Bez edukacji mieszkańców ale i samorządów nie da się zrealizować planów dotyczących neutralności .O tym mówił również w panelu Pan Mariusz Rakut pełnomocnik Marszałka Województwa Mazowieckiego ds Gospodarczych i Energii.

Nowe modele organizacyjne i biznesowe, takie jak np spółdzielnie energetycznewspólne dla  kilku gospodarstw domowych czy  przedsiębiorstw komunalnych mogłyby być wsparciem szczególnie w małych gminach gdyby mieszkańcy otrzymali wsparcie w ich organizacji Dlatego tak ważną sprawą jest sieć ekspertów  energetycznych ,którzy pomogą w tworzeniu projektów.

Transformacja energetyczna bez ,której nie da się osiągnąć neutralności klimatycznej wymaga specjalistycznej  wiedzy łączącej ze sobą wiele dyscyplin ,dlatego bardzo istotny jest udział w tym procesie firm energetycznych posiadających taką wiedzę .W dyskusji panelowej podczas konferencji firma ORLEN jako partner Główny konferencji zadeklarowała wsparcie dla miast . Jako ORLEN mamy możliwość dostarczenia zintegrowanej oferty produktów i usług dla jednostek samorządu terytorialnego, która odpowiada na ich potrzeby w zakresie transformacji energetycznej i zrównoważonego rozwoju. Nasze doświadczenie, skala działalności i stabilna pozycja rynkowa sprawiają, że ORLEN jest wiarygodnym partnerem dla polskich miast i samorządów w tym procesie. Jesteśmy otwarci na dialog z przedstawicielami administracji centralne i terenowej, ponieważ transformacja energetyczna to proces, który wymaga współpracy; tylko poprzez rozwój współpracy publiczno-prywatnej i aktywne włączenie mieszkańców w procesy kształtowania przestrzeni, w której żyją, osiągniemy sukces. – mówi Stanisław Barański, Dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju i Transformacji Energetycznej w ORLEN S.A.

Jednym z emitentów gazów cieplarnianych poza oczywiście budynkami są w miastach samochody .Mówimy o tym wielokrotnie i chyba nikogo już dzisiaj nie trzeba przekonywać ,że zielony transport publiczny to przyszłość miast .Pytanie tylko jak to osiągnąć ?Autobusy elektryczne czy wodorowe ? Profesor Marek Brzeżański z Politechniki Krakowskiej przekonywał ,że wodór jest paliwem przyszłości .Nie jutro ale już pojutrze może być alternatywą dla pojazdów elektrycznych w transporcie miejskim. Ma wiele zalet przede wszystkim jest apolityczny i możemy go produkować na miejscu. Problemem są oczywiście stacje ładowania ale plany rozbudowy ich w Polsce już są .Bardziej sceptycznie do wodorowych autobusów odniósł się Pan Adam Stawicki rzecznik prasowy MZA .Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie testują wszystkie możliwe technologie. „Na razie  przybywa nam co roku autobusów elektrycznych ale nie wykluczamy zwiększenia taboru wodorowego-mówi Adam Stawicki. Potencjał w wykorzystaniu wodoru ,szczególnie w transporcie publicznym widzi firma ORLEN .Firma uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce, ogólnodostępną, całodobową stację wodorową, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe, a także autobusy. Poznańska stacja jest częścią projektu Clean Cities,

dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF i krajowych z programu „Zielony transport publiczny”. Stacja zasilać będzie docelowo flotę 25 autobusów należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu. W ciągu 15 lat ORLEN dostarczy w tym celu 1,8 mln kg paliwa wodorowego, co pozwoli uniknąć 21 tys. ton emisji CO2. Rozwój infrastruktury związanej z paliwami wodorowymi jest elementem Strategii Wodorowej Grupy ORLEN. Wodór jest obecnie jednym z elementów dekarbonizacji sektora transportu szczególnie publicznego. W ramach projektu Clean Cities, realizowanego w trzech etapach, ORLEN łącznie wybuduje 24 stacje tankowania wodoru przeznaczonego zasilania miejskich autobusów, samochodów osobowych i pojazdów ciężarowych w całym kraju oraz instalacji produkcji wodoru jakości automotive we Włocławku i Szczecinie. Inwestycje te otrzymały dofinansowanie z funduszu unijnego CEF „Łącząc Europę”.O planach i projektach Orlenu w prezentacji „Orlen Dla Miast” mówiła w swojej prezentacji Pani Aleksandra Piec z z Działu Rozwoju Nowych Strumieni Biznesowych i Obszaru Strategii i Innowacji

Transport to tylko jeden z elementów całej układanki .Dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu Miasta st. Warszawy Pan Leszek Drogosz pokazał z czy mierzy się stolica .Skąd pozyskuje energię i ciepło ,której potrzeba coraz więcej .Miasta takie jak Warszawa ciągle rosną „Panele fotowoltaiczne na budynkach miejskich , farmy wiatrowe ,odzyskiwanie ciepła odpadowego ze ścieków , zarządzanie i bilansowanie energii w mieście wszystko to robimy , po to by zwiększyć udział OZE w bilansie energetycznym miasta -mówił Dyrektor Leszek Drogosz. Projekty realizowane są we współpracy  z firmami ,które są właścicielami elektrociepłowni, sieci  .Ta współpraca jest kluczowa dla planów osiągnięcia neutralności klimatycznej w mieście .Ważnym tematem jest również nasze bezpieczeństwo energetyczne .Pani Joanna Sokołowska z Firmy Stoen Operator przekonywała ,że możemy się czuć bezpieczni i nie grozi nam blackout .Sieć jest rozbudowywana i uelastyczniana. Wielu ekspertów zajmujących się transformacja podnosiło temat cyfryzacji ,która może być dla nas kluczowa.

Panel dyskusyjny poświęcony zielonemu transportowi i transformacji energetycznej wyraźnie pokazał ,że mamy coraz lepsze narzędzia .Rozwój technologii przyspieszył .Potrzeba nam jednak czasu ,determinacji i  współpracy. Żeby osiągnąć neutralność trzeba łączyć siły ,wykorzystywać wiedzę i doświadczenie partnerów.

Tylko w ten sposób będziemy mogli uniezależnić się od paliw kopalnych, zwiększyć nasz udział OZE w bilansie energetycznym i zapewnić czyste powietrze mieszkańcom miast. Neutralność klimatyczna nie może czekać . Miasta jak na razie deklarują realizację ambitnych planów jej osiągnięcia w perspektywie 2 dekad. Kluczem do realizacji celu może się okazać współpraca z firmami dysponującymi najnowszą technologią i naukowcami.

Elżbieta Wrzecionkowska