Transport miejski jest odpowiedzialny za znaczną część emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń powietrza.

Od 2026 roku, polskie miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, będą miały obowiązek kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne przy modernizacji swojej floty pojazdów. Do tej kategorii zaliczają się autobusy elektryczne bateryjne i wodorowe. Coraz więcej miast sięga po wodorową alternatywę w transporcie.

Jednym z pionierów tej zeroemisyjnej technologii był Poznań, gdzie ORLEN uruchomił pierwszą w Polsce, ogólnodostępną i całodobową stację tankowania wodoru przeznaczoną do użytku przez samochody osobowe, ciężarowe a także autobusy.

W ramach projektu „Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland” funkcjonują już cztery stacje wodorowe – oprócz Poznania są to Katowice, Wałbrzych i Włocławek. W kolejnych etapach projektu oddane zostaną do użytku nowe obiekty w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Gdyni, Pile i Warszawie.

Bez stacji wodorowych nie da się uruchomić transportu miejskiego opartego na tym paliwie. O możliwościach wykorzystania wodoru w transporcie miejskim będziemy rozmawiali podczas konferencji Innowacyjna Gmina  22.10.2025 r .